Waarom een bestelauto met aanhangwagen vaak beter voor het milieu en uw portemonnee is dan een (grote) bestelbus!

De meeste ZZP'ers en MKB ondernemers zullen vroeg of laat investeren in één of meerdere transportmiddelen. Er moet immers vrijwel altijd wel iets, of iemand, vervoerd worden. Wanneer U lading of vracht wilt vervoeren, tegen zo laag mogelijke exploitatiekosten en milieubelasting, is het de moeite om door te lezen.

  • De cijfers: Achtergrondinformatie over de actuele situatie van bestelwagens in Nederland anno 2019.
  • bestelwagen en milieu: wat is de impact van milieuwetgeving op het gebruik?
  • De trend: Veranderingen in inzet en gebruik van de bestelwagen.
  • De zoektocht: Mogelijkheden, keuzes en afwegingen.
  • De kosten: Aanschafkosten, exploitatiekosten en mogelijke besparingen.
  • Overige voordelen

kleine bestelwagen met gesloten aanhangwagen

De cijfers (*)

In Nederland rijden circa 900.000 bestelwagens en busjes rond en dat aantal is groeiende.
Circa 350.000 stuks daarvan zijn kleine bestelwagens met een laadruimte van circa 3.000 liter en een laadvermogen van ongeveer 700kg.
Circa 400.000 stuks zijn middelgrote bestelbussen met een laadruimte van ongeveer 8.000 liter en een laadvermogen van gemiddeld 1000kg.
Circa 150.000 stuks zijn grote bestelbussen, of naar 3500kg terug gekeurde kleine vrachtwagens met een laadruimte van 10.000 liter of meer, maar met een laadvermogen van 1000kg of minder. Deze worden vaak ingezet volumetransporten als meubels, isolatiemateriaal en andere zaken die wel groot, maar niet zwaar zijn. In deze categorie vallen ook de meeste "verhuis uzelf" wagens.

Overzicht met verdeling van types bestelwagen in percentages
Verdeling van de groep bestelwagens naar type in percentages

Meer dan 90% van de bestelwagens rijdt op diesel, circa 6% op benzine of LPG en slechts 1% is elektrisch. Het grote probleem bij elektrisch rijden is het netto laadvermogen. Daarom wordt er gekeken of voor elektrische wagens de maximum massa van 3500kg naar 4250kg kan.

Bestelwagens rijden gezamenlijk maar 12% van het totaal aantal kilometers in Nederland, maar zijn wel verantwoordelijk voor een kwart van de totale stikstofuitstoot en zelfs 35% van de uitstoot van fijnstof.
De slechts 150.000 grote bestelbussen, uit de totale groep bestelwagens, zijn verantwoordelijk voor 26% van de luchtvervuiling. Dit is gelijk aan het aandeel van de kleine bestelwagens, waarvan er 350.000 rondrijden. De kleine bestelwagen is dus veel beter voor het milieu dan de grote bestelbus, en mede daardoor worden grotere dieselbussen steeds vaker uit het stadscentrum geweerd. Het zal u maar gebeuren dat u als klusbedrijf of loodgieter net een grote tweedehands bestelbus gekocht hebt, om dan van het stadsbestuur te horen te krijgen dat uw diesel het centrum niet meer in mag. Dit kan maar zo gebeuren want er zijn al stadscentra die Euroklasse 4 motoren weren, terwijl de nieuwste dieselmotoren nu op Euro 6 zitten.

40% van de bestelwagens wordt specifiek ingezet voor logistieke zaken. De overige 60% wordt ingezet in de bouwnijverheid, handel, installatiebranche of als servicewagen, kortom de ZZP'er en MKB'er.
65% van de bestelwagens wordt gebruikt in bedrijven met maximaal 10 personeelsleden.
80% van de bestelwagens rijdt tussen de 20.000 en 30.000 km op jaarbasis.
20% van de bestelwagens mag niet meer in een milieuzone komen omdat ze niet aan de milieueisen voldoen.
35% van de bestelwagens is jonger dan vijf jaar
25% van de bestelwagens is ouder dan 12 jaar
20% van de bestelwagens wordt geleased, het overgrote deel wordt dus gekocht en vanuit de bedrijfsmiddelen betaald.

De gemiddelde bestelwagen blijft 10 jaar op de weg rijden, maar de eerste eigenaar rijd gemiddeld zes jaar met de bestelwagen.

Bestelwagens en milieu

Staafdiagrammen aandeel bestelwagensBestelwagens rijden slechts 12% van alle kilometers, maar zijn verantwoordelijk voor een kwart van de stikstofvervuiling en 35% van de fijnstofuitstoot binnen het wegverkeer. Inmiddels is onomstotelijk aangetoond dat fijnstof in Nederland verantwoordelijk is voor 8000 doden per jaar. Het is dus niet verwonderlijk dat veel gemeentebesturen vervuilende auto's en bestelbussen liever kwijt dan rijk zijn.
Om die reden zijn er in veel steden milieuzones ingesteld, of zijn de plannen daarvoor in ontwikkeling. De strengste zones weren nu al dieselmotoren van Euroklasse 4, terwijl de allernieuwste dieselmotoren Euro 6 zijn. Het verschil tussen een Euro 1 en een Euro 6 is enorm. Een Euro 6 dieselmotor stoot bijvoorbeeld 96% minder fijnstof uit dan een Euro 1 motor.
De kleine bestelwagen is veel minder milieubelastend dan de grote bestelbus, en mede daardoor worden grotere dieselbussen sneller uit een stadscentrum geweerd. Een aanhangwagen heeft uiteraard helemaal geen stikstof- of fijnstofuitstoot.

Eigenlijk bent u als ondernemer het aan uw maatschappelijke verantwoordelijkheid verplicht om vandaag de dag te kiezen voor ten minste een Euro 6 motor, of liever nog een elektrische bus, maar dat betekent dat tweedehands al niet meer in aanmerking komt. Met een nieuwprijs van circa € 15.000,= voor een kleine bestelwagen en € 25.000,= voor een bestelbus is dat een serieuze investering, zeker voor de kleinere ondernemer. Een elektrisch voertuig begint pas bij ongeveer € 30.000,=, terwijl u er bij elektrisch niet voor kunt kiezen om een kleine wagen met een aanhangwagen erachter te gaan gebruiken, simpelweg omdat elektrische wagens geen, of vrijwel geen, aanhangwagengewicht mag trekken.

De trend:

Bouwnijverheid en installatiebranche

Binnen de bouwnijverheid en de installatiebranche is de trend dat de materialen eenmalig aangevoerd worden, en dan tijdens de klus op de locatie blijven. Daar waar dus vroeger vooral middelgrote, en grote, bestelbussen werden ingezet omdat er elke dag veel materiaal en gereedschap vervoerd werd, ziet u nu dat het op locatie opgeslagen wordt, of rechtsreeks vanaf de leverancier op locatie geleverd wordt. Voor grote projecten is dat geen probleem, maar op de vele duizenden kleine projecten is geen veilige afgesloten opslagruimte aanwezig. Door het inzetten van een afgesloten aanhangwagen kan dat echter eenvoudig opgelost worden, en kan een kleiner model bestelwagen gebruikt worden, of zelfs gewoon een personenwagen.

Handel en service:

Binnen de sectoren handel en servicediensten is transport een relatief grote kostenpost waar elke besparing welkom is. Daarnaast is grote flexibiliteit vereist aangezien de ene keer een grote kast of machine vervoerd moet worden, terwijl de volgende keer er alleen montagewerkzaamheden of afstelwerkzaamheden gedaan hoeven te worden. Hierdoor worden veel ritten gemaakt met een grote bestelbus die ook eenvoudig met een kleine bestelwagen uitgevoerd kunnen worden. Door voor de volumetransporten te kiezen voor een aanhangwagen, al dan niet met gesloten opbouw, kan een hogere efficiëntie en dus lagere kosten gehaald worden.

Logistiek:

Binnen de logistiek zijn pakketdiensten de grootste gebruikers van bestelbussen en kleine vrachtwagens. Omdat dit steeds vaker ZZP'ers zijn, wordt de afmeting van de bestelwagen gebaseerd op de piekmomenten in het jaar zoals Sinterklaas, Black Friday en Kerst. Dit is de bekende 20-80 regel. 80% van de tijd is een kleine of middelgrote bestelwagen voldoende, maar in 20% van de gevallen is de laadruimte van een grote bestelbus nodig. De rest van het jaar wordt hierdoor gereden met de grote, duurdere en meer vervuilende bestelbus, maar is hij half leeg. Een combinatie van middelgrote bestelbus met daarbij een middelgrote gesloten aanhangwagen kan een positief effect hebben op zowel de exploitatiekosten als de milieubelasting.

De zoektocht

Negen van de tien ondernemers beginnen hun zoektocht voor een passend transportmiddel bij de autodealers. Zaken als inhoud van de laadruimte en laadvermogen komen dan aan bod, maar ook rijcomfort, uitrustingsniveau en verbruik. Soms wordt ook gekeken naar kosten per km of afschrijving, maar het belangrijkste is vaak de aanschafprijs. Ook zaken als uitstraling en mogelijkheden voor reclame spelen een rol bij de besluitvoering.
Het is ook een belangrijke investering, een kleine bestelwagen al snel €10.000, en wanneer je een beetje uitrusting en motorvermogen wilt kom je gemakkelijk op € 15.000, en dan hebben we het over de Volkswagen Caddy, de Renault Kangoo Express, de Ford Transit Connect, de Peugeot Partner of de Mercedes Benz Citan. Stuk voor stuk bedrijfswagens die voor de chauffeur en de bijrijder hetzelfde comfort bieden als de personenauto's van dat merk, Kortom een prima wagen voor dagelijks vervoer.

De laadruimte

Het grote probleem is de laadruimte. Deze is meestal ergens tussen de 2500 en 3000 Liter, en voor een timmerbedrijf, stukadoor, klusbedrijf of bezorgdienst is dat niet altijd genoeg. Daarom wordt dan vaak gekeken naar de grotere bestelbus zoals de Mercedes Sprinter, Fiat Ducato, Renault Master, Peugeot Boxer of de Ford Transit. Deze hebben laadruimtes van rond de 8000 liter, dus daar kunt u al wat serieus materiaal in kwijt. Alleen de aanschafprijs ligt ook gelijk een stuk hoger, vanaf ongeveer € 18.000 voor de goedkoopste uitvoeringen tot gemakkelijk € 25.000,= voor een beetje complete uitvoering. Kortom snel 8 tot 10.000,= euro meer dan de kleinere uitvoering en dat is serieus geld voor een ZZP'er of MKB'er.

De kosten

Maandelijkse kosten bestelwagensBij de aanschaf van een bestelwagen is een investering gemoeid. Er moeten bedrijfsmiddelen in gestoken worden die niet aan bijvoorbeeld gereedschappen of bedrijfsruimte uitgegeven kunnen worden, u kunt een euro immers slechts eenmaal uitgeven. Hebt u een succesvol bedrijf opgebouwd met voldoende financiële reserves dan is dat wat gemakkelijker, maar de gemiddelde ZZP'er of MKB'er moet elk dubbeltje soms wel 2x omdraaien. Hoe lager de investering des te beter dus.

Naast de initiële aanschafkosten zijn echter ook de variabele kosten van belang. Onderhoud, afschrijving, verzekering en brandstof gaan direct ten laste van het resultaat. Het is dus zaak om ook deze kosten zo laag mogelijk te houden, en dan is een wat hogere initiële aanschafprijs in de exploitatie soms veel gunstiger.

Maandelijkse kosten

Ook in het geval u de maandelijkse kosten bekijkt zit er een serieus kostenplaatje aan dat extra laadvolume. Een kleine bestelwagen komt qua maandelijkse kosten, ( afschrijving, onderhoud, verzekering, belastingen en brandstof) op ongeveer 3 a 400 euro per maand, een grote bestelbus geeft al snel een maandelijks kostenplaatje van 6 a 700 euro. Op jaarbasis is dat ca € 4000,= wat je aan extra kosten hebt voor het gemak van de grotere laadruimte, en zeker wanneer die extra ruimte niet altijd nodig is, is dit veel geld voor wat gemak.

Het alternatief

Een goed alternatief is de kleine bestelwagen in combinatie met een aanhangwagen. Zelfs wanneer we uitgaan van extreme omstandigheden waarbij de extra lading altijd afgeschermd moet zijn, beveiligd tegen weersinvloeden en diefstal, en tegelijkertijd het maximale laadvermogen van een grote bestelbus nodig is, dan is de terugverdientijd van een aanhangwagen minder dan 1 jaar.

Rekenvoorbeeld

Laten we een voorbeeld doorrekenen. We gaan uit van goede kwaliteit, zowel qua bestelwagen als qua aanhangwagen. Voor de bestelwagen nemen we de Volkswagen Caddy, voor de bestelbus de Volkswagen Crafter, en voor de gesloten aanhangwagen voor een gesloten Humbaur aanhangwagen.

Voor de Humbaur kiezen we een uitvoering met een laadruimte van 8100 liter en een netto laadvermogen van 1800kg, kortom meer dan hetgeen de Crafter biedt, en dan heeft u als bonus nog de laadruimte en het laadvermogen van de Caddy erbij. Voor zowel de Crafter als de Caddy gaan we uit van 20.000 gereden kilometers per jaar.

Kosten per jaar voor een Volkswagen Caddy - circa € 9.000,=
Aanschafkosten Humbaur gesloten wagen - € 3.400,=
Kosten per jaar voor een Volkswagen Crafter - circa € 14.000,=

kleine bestelwagen met gesloten aanhangwagen

Kortom al na 8 maanden heeft u de gesloten aanhangwagen terugverdient, en elke maand daarna bespaart u € 400,=.
Wanneer we ervan uitgaan dat u zes jaar gebruik blijft maken van uw transportkeuze dan is de totale besparing € 24.000,=. Dat is een serieus bedrag waar u heel veel andere dingen mee kunt doen. En wanneer u meerdere wagens heeft rijden, kunt u dat bedrag vermenigvuldigen met het aantal wagens wat u heeft rijden. Uiteraard kunt u besparen op de kosten door te kiezen voor een tweedehands bestelwagen, maar naast de onzekerheid qua onderhoudskosten en stilstand dient ook rekening gehouden te worden met de toegang tot de steden. Veel oudere bestelwagens mogen de milieuzones niet in.

Overige voordelen

En het blijft niet bij alleen een financieel voordeel. Immers op de grote witte panelen van de Humbaur kunt u perfect uw reclame kwijt. Voor de meeste ondernemers is reclame en naamsbekendheid waardevol. Een aanhangwagen met daarop uw reclame is niet alleen zichtbaar wanneer u de aanhangwagen daadwerkelijk gebruikt, maar kan ook ingezet worden op momenten dat de aanhangwagen even niet nodig is, door bijvoorbeeld de aanhanger met de reclame te parkeren bij een evenement, toegangsweg of andere plek met hoge zichtbaarheid.
Wanneer u de extra laadruimte niet nodig heeft, dan rijd u naar uw klant met de kleine bestelwagen die veel gemakkelijker is qua parkeren en manoeuvreren. Of u kunt de aanhangwagen met lading bij het project laten staan terwijl u met de bestelwagen naar huis rijdt.

Wij realiseren ons dat deze oplossing niet voor iedereen de juiste is, maar wij denken dat zeker 40% van de ondernemers die voor een grote bestelbus kiezen beter uit waren geweest met de combinatie van een kleine bestelwagen en gesloten aanhangwagen. Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor u? neem dan vrijblijvend contact met ons op voor een passend advies.

(*) Geraadpleegde bronnen: CBS, RDW, KvK en Google

Copyright © 2017 Aanhangcars B.V., alle rechten voorbehouden.