Tweedehands aanhangwagen kopen?

Naast nieuwe aanhangwagens worden er in Nederland jaarlijks ook vele tienduizenden tweedehands aanhangwagens verkocht. Het gaat hierbij veelal om ongeremde aanhangers die door particuliere gebruikers worden aangeschaft, maar ook om professionele aanhangwagens als plateauwagens, kippers, autotransporters en gesloten aanhangwagens. Wij hebben een duidelijke checklist gemaakt die u kan helpen een goede tweedehands aanhangwagen aan te schaffen.

Gebruikte tandemas open aanhangwagen

Voordelen van een tweedehands aanhangwagen

Op zich kan een tweedehands aanhangwagen een goede aankoop zijn als u weet waar u op moet letten. Tweedehands artikelen en dus ook tweedehands aanhangwagens worden vaak gekocht omdat het veel goedkoper is dan een nieuw te kopen aanhangwagen. Vooral als u de aanhangwagen niet vaak nodig heeft is het prettig als u een geschikte aanhangwagen voor relatief weinig geld kunt kopen. Bij boottrailers , bagagewagens en relatief nieuwe aanhangwagens is dat vaak ook wel het geval. Bij kippers, autotransporters, en geremde bakwagens komt u tweedehands vooral intensief gebruikte aanhangwagens tegen.

Nadelen van een tweedehands aanhangwagen

In de dagelijkse praktijk zien wij vaak gebruikte aanhangwagens waar mensen een behoorlijk bedrag voor heeft betaald, en die achteraf serieuze en kostbare mankementen blijken te vertonen.
Een tweedehands aanhangwagen is ook niet te vergelijken met een gebruikte auto. Daar waar bij een gebruikte auto emoties vaak een grote rol spelen is dit bij een gebruikte aanhangwagen in de meeste gevallen niet aan de orde. Een auto wordt gepoetst, vertroeteld, gaat minstens een keer per jaar naar de garage, en wordt ook nog eens verplicht elk jaar APK gekeurd.

Een aanhangwagen is een echt gebruiksvoorwerp en wordt eigenlijk alleen verkocht als de eigenaar geen aanhangwagen meer nodig heeft, de eigenaar de aanhangwagen om welke reden dan ook niet meer wil gebruiken, of de aanhangwagen te weinig opbrengt bij inruil op de aanschaf van een nieuwe aanhangwagen. Een aanhangwagen wordt aangeschaft om mee te werken en heeft dan vaak al een zwaar leven achter de rug als deze weer als tweedehands aanhangwagen te koop wordt aangeboden. Soms wordt een alleen nog voor de sloop geschikte aanhanger bij verkoop als tweedehands aanhangwagen onder de noemer aanhangwagen opknapper aangeboden. Helaas lopen mensen, die onwetend zijn, in dit geval een groot risico dat ze een gebruikte aanhangwagen kopen waarbij de reparatie enorme kosten met zich meebrengt, of zelfs onrendabel blijkt te zijn.

Voorbeeld van een tweedehands gebruikte plateauwagen

Aankoop checklist bij tweedehands aanhangwagen

Door het afwerken van een eenvoudige checklist is veel ellende te voorkomen en kunt u zich enigszins behoeden voor het doen van een miskoop bij het kopen van een goedkope tweedehands aanhangwagen. Deze checklist is uiteraard ook te gebruiken bij een gebruikte autotransporter of multitransporter, maar bij deze types aanhangwagen zult u ook de lier en oprijplaten moeten controleren. Bij een Kipper is er als extra het hydraulische systeem wat op werking en lekkage (zweten) gecontroleerd moet worden, en bij de gesloten aanhangers is de waterdichtheid en de kwaliteit van het kitwerk natuurlijk van belang. Tot slot zult u bij een geremde en gekeurde aanhangwagen altijd de kentekenpapieren, de COC verklaring en het typeplaatje met chassisnummer moeten controleren.

De belangrijkste punten die u bij een tweedehands aanhangwagen altijd moet controleren zijn:

  • De torsieas(sen)
  • De staat van het frame en chassis
  • De wiellagers
  • De verlichting
  • Dissel en eventueel de oplooprem
  • Staat van de banden
  • Ernstige roestvorming aan dragende delen
  • Niet goed werkend remsysteem
  • Chassisnummer en typeplaatje
  • Kentekenpapieren en COC verklaring

Algemene controle van een tweedehands aanhangwagen

Koppel de aanhangwagen aan uw auto en controleer of de laadvloer van de aanhangwagen horizontaal staat. Kijk ook aan de achterzijde van de aanhangwagen of de linker en rechter zijde even hoog zijn. Controleer het hang- en sluitwerk op slijtage of corrosie. Indien de aanhangwagen een laadbak met houten wanden en vloer heeft controleert u ook de staat van het houtwerk. U kijkt of dit goed bevestigd en vast zit, of er geen gaten in zitten en of de multiplex lagen niet los laten. Een nieuwe bodemplaat van watervast fins betonplex kost al snel 70 tot 80 Euro per m2.

Tweedehands aanhangwagen met betonplex laadbak

Controle van de torsieas onder de aanhangwagen

De algemene staat van een tweedehands aanhangwagen is door een particuliere gebruiker voor het grootste deel wel te beoordelen. Dit geldt echter niet voor de torsieas(sen) waar de aanhangwagen mee uitgerust is. De torsieas is op het oog te beoordelen, maar dan moet men wel weten welke hoek de torsie origineel maakt. Normaal gesproken moet de steun, waar het wiel aan vast zit, onder een hoek van circa 20 tot 30 graden naar beneden wijzen. Als de steun, waar het wiel aan zit, echter horizontaal staat, of zelfs naar boven wijst, raden wij u aan om de as eerst te laten controleren voordat u tot aankoop overgaat. Om u een idee te geven van de kosten, een nieuwe AL-KO of KNOTT torsieas voor een ongeremde aanhangwagen kost al snel € 200,= tot € 250,=. Er bestaan wel goedkopere torsieassen, maar let dan goed op dat het typeplaatje, dat op de as bevestigd is, wel het juiste gewicht aangeeft. U wilt waarschijnlijk geen 250kg as onder uw aanhangwagen terwijl de maximale draagkracht voor een ongeremde aanhangwagen 750kg is. Uiteraard is het een goede zaak om bij twijfel eerst een technische keuring of inspectie uit te laten voeren voordat u de tweedehands aanhangwagen kopen gaat.

Roestige as onder een tweedehands aanhangwagen

Het frame en de dissel van de aanhangwagen controleren

Beschadigingen of verbuiging van het frame, chassis en dissel zijn eenvoudig visueel te controleren. Kijk ook onder de aanhangwagen of er geen beschadigingen of verbuigingen zichtbaar zijn. Bij twijfel een gebruikte aanhangwagen eerst door een vakman na laten kijken, of anders laten zien.
Let vooral op de bevestiging van de torsieas(sen) aan het chassis. Op deze plek willen de chassisbalken nog wel eens ingedeukt, of zelfs ingescheurd, zijn. Een zichtbare vervorming aan de chassisbalken ter hoogte van de bevestiging van de torsieassen is in de meeste gevallen het gevolg van het overbeladen van de aanhangwagen.

De wiellagers van de aanhangwagen controleren

Om de wiellagers van een aanhangwagenwiel te controleren zorgt u er voor dat het wiel vrij is van de grond door de aanhangwagen bijvoorbeeld iets op te krikken. U controleert dan of het wiel soepel rond draait en of er geen speling op het wiellager zit. Speling op het wiellager is eenvoudig te controleren door te proberen het wiel heen en weer te bewegen. Als het wiel soepel rond draait en verder niet heen en weer is te bewegen is het wiellager waarschijnlijk goed.

Als er wel speling op het wiellager zit kan dat soms verholpen worden door het lager te stellen. Indien er echter te lang met versleten wiellagers is doorgereden is in de meeste gevallen het Lagerhuis beschadigd en moet dit vervangen worden. Dit is een reparatie die al snel boven de € 150,= uit komt.

Voornamelijk goedkopere assen hebben vaak lagers die regelmatig gecontroleerd en bijgesteld moeten worden. Dit is dus wel een belangrijk punt bij om te controleren bij de aankoop van een tweedehands aanhangwagen.

De verlichting van een tweedehands aanhangwagen controleren

De verlichting is eenvoudig te controleren als u een tweedehands aanhangwagen wilt kopen. Koppel de aanhangwagen achter uw auto en sluit de stekker van de aanhangwagen aan op uw auto. Kijk daarna of alle verlichting, zoals bijvoorbeeld de remlichten, van de aanhangwagen werkt. Controleer ook het snoer en de stekker van de aanhangwagen op eventuele beschadigingen die bijvoorbeeld het gevolg kunnen zijn van het over de grond slepen. Voor aansluitschema’s en veel voorkomende verlichtingsproblemen bij aanhangwagens kunt u ook kijken op de pagina over “Aanhangwagen verlichting”.

Verlichtingskabel met plakband op een tweedehands aanhangwagen

De banden van een tweedehands aanhangwagen controleren

Controleer de banden van de aanhangwagen op scheuren of beschadigingen in het rubber. Oudere banden kunnen onder meer droogtescheuren gaan vertonen wat zelfs een klapband tot gevolg kan hebben. Controleer ook het loopvlak van de band op slijtage. Wettelijk moet er ten minste 1.6mm profiel aanwezig zijn, maar wij raden u aan om bij een profiel van minder dan 2.5mm de banden te vervangen. Kijk ook of de banden gelijkmatig afgesleten zijn en of de aanhangwagen niet teveel trilt tijdens het rijden. Een trillende aanhangwagen kan ook het gevolg van een bandenprobleem zijn.

Detail met bandenprofiel van een aanhangwagen

Een tweedehands aanhangwagen controleren op roestende delen

De meeste aanhangwagens hebben een gegalvaniseerd chassis. In het geval er dragende delen van het chassis ernstige roestvorming vertonen raden wij u aan de tweedehands aanhangwagen te laten staan of anders de betreffende aanhangwagen door een aanhangwagenbedrijf te laten inspecteren.

Remmen van een gebruikte aanhangwagen controleren

Een geremde aanhangwagen is voorzien van een oplooprem, handrem en breekkabel. U kunt controleren of de oplooprem goed werkt door de tweedehands aanhangwagen achteruit tegen een kleine helling of oprit op te rijden. De aanhangwagen mag in dat geval niet remmen. Als u de aanhangwagen tegen een stoeprand aanrijdt, en dan probeert daar tegenop te rijden zou de oplooprem wel in moeten schakelen. Bij twijfel kunt u de gebruikte aanhangwagen door een deskundige laten inspecteren. Een nieuwe disselkop met oplooprem kost al snel € 200,= of meer.

De handrem van de aanhangwagen kunt u controleren door de aanhangwagen op een helling te zetten, en dan de handrem aan te trekken. De aanhangwagen mag dan niet van zijn plaats komen, ook niet als u er tegenaan duwt.

De breekkabel is de kabel die er voor zorgt dat de aanhangwagen tot stilstand komt in het geval deze van de trekhaak af zou schieten. Deze kabel moet absoluut in goede staat zijn, en niet doorgesleten zijn doordat hij bijvoorbeeld over de grond heeft gesleept. De kosten voor de vervanging van de breekkabel zijn echter niet zo hoog.

Kan ik ook een tweedehands aanhangwagen kopen bij Aanhangcars?

Aanhangcars kiest er bewust voor om geen gebruikte aanhangwagens, zogenaamde occasions, aan te bieden. Een aanhangwagen blijkt in de praktijk namelijk een dermate waardevaste investering te zijn, dat de prijzen op de tweedehands markt in verhouding bijna gelijk liggen aan de nieuwprijzen van onze aanhangwagens. Wij kiezen er dus voor om u liever een hagelnieuwe aanhangwagen aan te bieden, dan een gebruikte aanhangwagen die misschien goedkoper lijkt te zijn maar al wel jaren van (mis)gebruik achter zich heeft. Daarnaast staan wij voor de volle 100% achter de kwaliteit van onze nieuwe aanhangwagens en geven naast de volledige fabrieksgarantie, dan ook 7 jaar garantie op las- en constructiefouten. U kunt er in dat geval dan ook op vertrouwen dat uw aanhangwagen geen kostbare gebreken heeft, wat bij de aanschaf van een gebruikte aanhangwagen toch altijd de vraag blijft.

Heeft Aanhangcars dan nooit een tweedehands aanhangwagen in de verkoop?

Heel soms hebben wij een tweedehands aanhangwagen staan, dat is dan vrijwel altijd een jong gebruikte, waar wij de historie van weten en die op een nieuwe aanhangwagen is ingeruild. Wij vertellen echter altijd aan onze klanten dat zij de aanhangwagen zelf eenvoudig, en voor een veel betere prijs, op een tweedehands site kunnen verkopen, en de meeste klanten maken daar dan ook gebruik van.

Als u na het bekijken van onze website met ons aanbod nieuwe aanhangwagens toch mocht besluiten om geen nieuwe, maar een gebruikte aanhangwagen aan te schaffen, is ons eerste advies om bij een officiële merkdealer te gaan kijken, en in tweede instantie verwijzen wij u graag door naar de diverse advertentiewebsites als Tweedehands.nl, Marktplaats of Speurders.

Copyright © 2017 Aanhangcars B.V., alle rechten voorbehouden.