Nieuws over aanhangwagens


Economische groei ook zichtbaar in verkoop aanhangwagens

Uit cijfers van de BOVAG en de RDC is gebleken, dat de verkoop van nieuwe aanhangwagens nog steeds in de lift zit in vergelijking met voorgaande jaren. Het aantal nieuwe aanhangwagens dat wordt verkocht blijkt, enkele jaren na het herstel van de economische crisis nog steeds te blijven groeien.

De verkoop van nieuwe aanhangwagens zakte rond 2007 enorm in nadat aan het einde van dat jaar de economische crisis inzette. In 2013 was het aantal nieuw verkochte exemplaren ten gevolge van de crisis zelfs gedaald tot een dieptepunt van een kleine 14.000 stuks. In de jaren daarop werd weer een toenemende groei in de verkoop van nieuwe aanhangwagens zichtbaar, en was er een duidelijke jaarlijkse stijging te constateren.

Welk type aanhangwagen wordt dan het meest verkocht?

Bedrijven zoals aannemersbedrijven, hoveniersbedrijven en autobedrijven, die ten tijde van de crisis de uitgaven tot een minimum beperkten, zijn onder invloed van de groeiende economie weer gaan investeren. Onder de verkochte aanhangwagens springen de uitvoeringen voor de bouwsector zoals bijvoorbeeld plateauwagens en kippers, maar bijvoorbeeld ook autoambulances, er in aantallen duidelijk uit. Dat de consument ook weer vertrouwen in de economie kreeg bleek ook in de oplevende handel in pleziervaartuigen en de daarbij behorende stijging in het aantal verkochte nieuwe boottrailers.

Welke merken aanhangwagens worden momenteel het meest verkocht?

Van de verkochte aanhangwagens zijn de meeste aantallen afkomstig van marktleider Hapert en de merken Anssems, Saris en Henra. Deze fabrikanten zijn alle vier gevestigd in het zuiden van Nederland, in de regio Noord-Brabant om precies te zijn. Op de zevende plek van de top tien staat het merk Eduard, dat oorspronkelijk ook afkomstig is uit de regio Brabant. Eduard Trailers produceert haar aanhangwagens tegenwoordig echter niet meer in Nederland maar net over de grens in België. Aanhangcars is er trots op dat zij, als grootste dealer van Eduard aanhangwagens in Nederland, ook bij heeft kunnen dragen aan de het nog steeds groeiende aandeel van dit merk op de aanhangwagenmarkt.

Bouwbedrijf met nieuwe aanhangwagen


Humbaur is het nummer 1 aanhangermerk in Duitsland

Begin 2019 werd bekend dat Humbaur het grootste aanhangermerk in Duitsland is in het segment tot en met GVW 3500kg. Dit is gebleken uit cijfers die het Kraftfahrt-Bundesamt, de Duitse dienst voor motorvoertuigen, aan het begin van dit jaar bekend heeft gemaakt en welke door Management Services Helwig Schmitt GmbH zijn onderzocht.

Humbaur staat met 33.067 nieuw geregistreerde voertuigen op de eerste plaats van alle aanhangermerken in het segment van aanhangers met een bruto totaal gewicht tot en met 3500kg. In dat jaar werden er in Duitsland totaal 219.495 aanhangers nieuw geregistreerd en bedraagt het marktaandeel van Humbaur ruim 15 procent. De fabrikant heeft daarmee haar eigen doelstellingen niet alleen bereikt, maar zelfs overtroffen.

Volgens de fabrikant ligt de sleutel tot het succes van de Humbaur aanhangers niet alleen in het complete aanbod met circa 420 modellen. Ook niet alleen in het feit dat klanten overtuigd zijn doordat prijs, prestaties en kwaliteit precies goed zijn. De fabrikant leidt het juist terug op de innovaties die worden ingebracht door haar ontwerpers, die altijd werken aan verbetering van het vervoer, de ladingzekering en rijeigenschappen.

Sinds de oprichting heeft Humbaur meer dan 900.000 aanhangers verkocht. Zij bouwt al haar aanhangers in de fabriek in de Schwäbische Gersthofen waar circa 1.000 stuks per week de deur uit gaan. Zonder de 500 toegewijde medewerkers en het dichte netwerk van partners en dealers zou dit volgens Humbaur niet mogelijk zijn. Aanhangcars is dan ook trots dat zij, als geautoriseerd dealer, ook haar aandeel in het succesverhaal van Humbaur aanhangers kan leveren door de verkoop van dit merk op de Nederlandse markt.

Humbaur aanhangermerk nr. 1 in Duitsland


Eduard voert enkele wijzigingen door aan het onderstel van haar aanhangwagens

24 september 2018

Medio augustus kondigde Eduard Trailers een grote wijziging aan bij de 6 meter lange aanhangwagens. De 6 meter uitvoeringen waren in het verleden namelijk voorzien van een extra verzwaard onderstel. Dit onderstel is echter vervangen door een nieuw onderstel, dat kleiner en daardoor ook lichter is. Dit betekent uiteraard niet dat de aanhangwagen minder sterk wordt. De stevigheid van de 6 meter aanhangwagen wordt namelijk gewaarborgd door een extra profiel in de langsligger van het chassis. Het voordeel hiervan is een lager eigen gewicht van de betreffende aanhangwagens waardoor de gebruiker een hoger netto laadvermogen tot zijn beschikking heeft.

Oud en nieuw onderstel Eduard 6 meter aanhangwagens
Het oude en het nieuwe onderstel bij 6 meter aanhangwagens

Eduard Trailers gaat naast Knott assen ook AL-KO en WAP assen toepassen

Eduard maakt, als fabrikant van professionele aanhangwagens, al zeer lang gebruik van Knott assen onder de door haar geproduceerde aanhangers. Zij is als fabrikant altijd innoverend en vooruitstrevend en daarom maakte zij eind augustus bekend dat zij ,naast Knott assen, ook assen van de twee gerenommeerde merken, Al-Ko en Wap, onder haar aanhangwagens gaat gebruiken.

Aanhangwagens van Eduard met een bruto totaalgewicht van 750, 1000, 1350, 2000 en 2700 kilogram worden vanaf medio september nog steeds voorzien van één of twee Knott assen. Wagens met een bruto totaalgewicht van 1500 en 3000 kilogram zullen daarentegen uitgerust worden met Al-Ko assen, en de zwaarste aanhangwagens met een bruto totaalgewicht 3500 kilogram zullen van Wap assen worden voorzien.

Voorraad assen bij Eduard Trailers


Aankondiging van de Eduard kantelbare machinetransporter, multitransporter en autotransporter

5 september 2018

Al bijna 20 jaar produceert Eduard Trailers een complete lijn met aanhangwagens voor de professionele gebruiker, maar ook de particuliere gebruiker kiest tegenwoordig steeds vaker voor de voordelen van deze aanhangwagens. Eduard produceert plateauwagens, autoambulances, multitransporters en kippers waardoor er in haar assortiment voor vrijwel elke toepassing wel een geschikte aanhangwagen is te vinden.

De autoambulance en multitransporter zijn aanhangwagens die vanzelfsprekend uitstekend geschikt zijn voor het vervoer van voertuigen en ook op de 3 zijdige kipper met oprijplaten kan een kleinere machine meegenomen worden. Hoewel een zwaardere machine eigenlijk om een speciaal daarvoor ontwikkelde aanhangwagen vraagt, de zogenaamde machine transporter, bestond er nog geen echte Eduard machinetransporter.

In september 2018 werd via sociale media echter de vergevorderde ontwikkeling van de Eduard kantelbare machinetransporter aangekondigd. De fabrikant liet daarbij een foto van een concept voor de Eduard kantelbare multitransporter zien. Hierop is een 506x220 meter grote aanhangwagen te zien waarvan de laadbak achterover kan kantelen en aan de achterzijde is voorzien van kleine vaste steunpoten. Een detail dat direct in het oog springt is de grote stalen achterklep die tevens dienst doet als oprijklep. Hierdoor is ook het op- en afrijden van zwaardere machines geen probleem. De fabrikant zal deze concept kantelbare machinetransporter ook laten zien op de GaLaBau beurs die van 12-15 september wordt gehouden in Nürnberg Duitsland.

Concept Eduard kantelbare machine transporter met een zware trekker op de laadbak
Persfoto van de concept Eduard kantelbare machine transporter

De Eduard kantelbare multitransporter zal in het laatste kwartaal van 2018 leverbaar worden in verschillende afmetingen beginnend vanaf een lengte van 4 meter tot en met 6 meter met bruto laadvermogens van 2700 tot en met 3500 kilogram. Zoals ook bij andere aanhangwagens van dit merk zal er ook bij de kantelbare multitransporter keuze zijn uit bordhoogtes van 30 en 40 centimeter. Ook kan deze kantelbare multitransporter voorzien worden van allerhande beschikbare opties waarbij te denken is aan opzetborden, loofrekken en huiven. De oprijhoek van de multitransporter bedraagt, afhankelijk van de lengte van de laadbak, tussen de 5 en 12 graden.

De mogelijkheid om de kantelbare multitransporter ook uit te kunnen rusten met een huif biedt natuurlijk ook een ideale oplossing voor het vervoer van auto's.

De Eduard kantelbare multitransporter is vanzelfsprekend geschikt voor het vervoer auto's, maar samen met de multitransporter zal er tegelijkertijd ook een kantelbare autotransporter uitgebracht worden met dezelfde specificaties. De kantelbare autotransporter zal echter uitgerust worden met oprijplaten in plaats van een oprijklep. De oprijhoek van de kantelbare autotransporter met oprijplaten bedraagt tussen de 5 en 9 graden.

Tekekening van de Eduard kantelbare multitransporter

De kantelbare auto- en multitransporter zijn voorzien van een versterkt chassis, een bodemplaat uit één stuk, sjorogen op de laadvloer, touwhaken onder de laadvloer en vaste steunpoten aan de achterzijde. Om te voorkomen dat de trekhaak het zwaar te verduren krijgt bij het opladen van zware machines, is de aanhanger aan de voorzijde voorzien van twee hydraulische steunen die tijdens het laden op de grond rusten. Dit systeem maakt het verschil met andere kantelbare transporters op de markt.

Bekijk de prijzen van de Eduard kantelbare transporter

De Eduard kantelbare transporter is leverbaar als machinetransporter met een grote achterklep, of met oprijplaten en 10 of 30 centimeter borden. De uitvoeringen met een achterklep hebben wij ondergebracht in de categorie machinetransporters. De uitvoering met oprijplaten en 30 centimeter borden kunt u vinden in de categorie kantelbare multitransporters, en de uitvoering met 10 centimeter borden vindt u als autoambulance terug in de categorie kantelbare autoambulances. Middels de drie knoppen hieronder gaat u direct naar de Eduard kantelbare transporters van uw keuze.

Bekijk hier het prijsoverzicht van de Eduard kantelbare autoambulances

Bekijk hier het prijsoverzicht van Eduard kantelbare multitransporters

Bekijk hier het prijsoverzicht van Eduard kantelbare machinetransporters


Copyright © 2017 Aanhangcars B.V., alle rechten voorbehouden.