Aanhangwagen verlichting

Om veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen is het uiteraard belangrijk dat de verlichting van uw aanhangwagen in orde is. Er is niets zo vervelend als een probleem met de verlichting waardoor u uw aanhangwagen niet zou kunnen gebruiken.

Mocht u toch een keer te maken krijgen met een storing in de verlichting van uw aanhangwagen kunt u veel van de problemen eenvoudig zelf verhelpen. Wij helpen u graag met het herkennen en oplossen van veelvoorkomende problemen met de verlichting en de stekker.

Auto met aangekoppelde aanhangwagen waarbij de verlichting van beide voertuigen brandt

Hoe kunt u storingen in de verlichting van uw aanhangwagen voorkomen?

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. We willen daarom beginnen met enkele tips waarmee u kunt voorkomen dat u problemen krijgt met de verlichting. Een aanhangwagen is bedoeld om mee te werken en het is dan ook zaak om te voorkomen dat deze stil komt te staan door kapotte verlichting. Ook voor uw medeweggebruikers is het belangrijk dat uw aanhangwagen goed zichtbaar is.

Veel storingen in de verlichting worden veroorzaakt door oxidatie (roest) van de contacten. Om oxidatie te voorkomen adviseren wij u één à twee maal per jaar de stekker en stekkerdoos in te spuiten met een zuurvrije vaseline- of siliconenspray. In het geval de contacten al niet meer glimmen en er oxidatie op zit, maak deze dan eerst schoon met bijvoorbeeld een contactreiniger. Door de stekker een paar keer in en uit de stekkerdoos te doen wordt de beschermende spray goed verdeeld.

Het is ook belangrijk om netjes met de stekker voor de verlichting van uw aanhangwagen om te gaan. Als u de aanhangwagen niet in gebruik hebt, en de stekker dus niet is aangesloten op de stekkerdoos van een auto, zorg er dan voor dat de stekker netjes in de daarvoor bedoelde houder op de dissel zit. Laat de stekker in geen geval los hangen, of nog erger, op de grond liggen waardoor er vuil en vocht in de stekker kan komen. Als de stekker wel is aangesloten op een stekkerdoos, let dan goed op het dekseltje om er geen opspattend regenwater in te krijgen.

Stekker van verlichting in stekkerhouder op de dissel van een aanhangwagen

Vaak wordt de stekker uit het stopcontact van de auto getrokken aan het snoer. Dit kan ervoor zorgen dat de draadjes in de stekker los komen te zitten en niet meer goed contact maken. Trek dus nooit aan een snoer, maar pak altijd de stekker zelf vast. Dit geldt overigens voor alle snoeren, dus bijvoorbeeld ook thuis.

Ook kronkels, draaiingen of knopen in een snoer zijn veroorzakers van “vage” storingen. Op die plekken kan draadbreuk ontstaan. Haal knopen en draaiingen er dus altijd uit.

Maak bij reparaties aan de bedrading van uw aanhangwagen gebruik van de juiste materialen. Waar mogelijk is vervang gewoon het hele snoer als het snoer kapot of beschadigd is. Gebruik vooral geen kroonsteentjes. Kroonsteentjes en vocht zijn een garantie voor problemen in de toekomst.

U kunt daarnaast de achterlichtunits van uw aanhangwagen extra beschermen door middel van achterlichtbeschermers. Deze voorkomen dat de achterlichtunits beschadigd kunnen raken als u onverhoopt ergens achteruit tegen aan zou rijden. Het nadeel van deze achterlichtbeschermers is wel dat deze compleet gedemonteerd, en opnieuw gemonteerd, moeten worden in het geval u een lampje zou moeten verwisselen.

LED verlichting op een aanhangwagen monteren

Hoewel LED verlichting op auto’s tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld is, is dit bij aanhangwagens nog niet het geval. De meeste aanhangwagens zijn nog steeds voorzien van klassieke lichtunits met de standaard lampjes zoals we die al heel lang kennen. Deze units voldoen prima op een aanhangwagen maar hebben dus nog wel de traditionele gloeilampjes die kapot kunnen gaan, en inwendige contactpunten die kunnen gaan oxideren. U kunt er ook voor kiezen om de achterlichtunits door LED units te laten vervangen. LED verlichting biedt de voordelen van een hogere lichtopbrengst en langere branduren daar deze niet meer zijn voorzien van losse lampjes. Hiermee wordt de kans op problemen met de verlichting van uw aanhangwagen dus ook kleiner.

Indien gewenst kunnen wij een nieuwe aanhangwagen bij aanschaf ook voorzien van LED achterlichten.

Wat te doen als de verlichting van uw aanhangwagen niet werkt?

Ook bij normaal gebruik van een aanhangwagen kan het gebeuren dat er zich om één of andere reden een storing in de verlichting voor doet. Om toch weer zo snel mogelijk met uw aanhangwagen de weg op te kunnen laten wij u hierbij een aantal adviezen om de storing zo snel mogelijk op te kunnen sporen en hoe u deze kunt verhelpen.

Als de verlichting van uw aanhangwagen niet meer werkt controleert u als eerste of het slechts om één lampje gaat, of dat er meerdere lampjes niet werken. Als er één lampje niet brandt begint u te zoeken bij het lampje zelf. In het geval er meerdere lampjes niet branden begint u te zoeken bij de stekker. Liefst heeft u een 12V spanningszoeker met krokodillenbekje of een multimeter tot uw beschikking. Als u deze niet hebt is het oplossen van storingen aan de verlichting een stuk lastiger.

Er brandt één lampje van de aanhangwagen niet!

1 - Als eerste controleert het betreffende lampje en vervangt deze indien nodig voor een nieuw lampje. Is de draad van het oude lampje nog intact? Gaat het lampje bij het verwijderen branden? Maak dan de contacten schoon.

2 - Controleert u of er spanning op de betreffende pool op de stekkerdoos van de auto staat. Maak eventueel het contact schoon en controleert u nogmaals.

3 - Controleer of de aansluitdraad in de stekker goed aangesloten zit, en maak de stekkercontacten goed schoon. Buig eventueel de vier delen van het contact iets naar buiten.

4 - Controleert u of er spanning staat op de aansluiting van de lamp en controleer of de massa niet onderbroken is. Repareer eventueel de aansluitkabel.

Mocht het probleem hierna nog niet opgelost zijn kunt u het beste contact opnemen met uw aanhangwagendealer.

Er branden meerdere lampjes niet op de aanhangwagen!

1 - In het geval er meerdere lampjes niet branden controleert u of er spanning staat op de betreffende pool op de stekkerdoos van de auto. Maak eventueel het contact schoon en controleer nogmaals.

2 – Controleer of de aansluitdraad in de stekker goed aangesloten zit en maak de stekkercontacten goed schoon. Buig eventueel de vier delen van het contact iets naar buiten.

3 – Controleer de kabels die vanaf de dissel naar de achterzijde van de aanhangwagen lopen op beschadigingen of breuk. Let daarbij ook goed op eventuele oude reparaties met bijvoorbeeld kroonsteentjes omdat kroonsteentjes er om bekend staan dat zij na verloop van tijd storingen kunnen gaan veroorzaken. Bij eventuele mankementen aan de aansluitkabel kunt u deze repareren.

Mocht het probleem hierna nog niet opgelost zijn kunt u het beste contact opnemen met uw aanhangwagendealer.

De stekker van de verlichting op uw aanhangwagen

De stekker aan de kabelboom van uw aanhangwagen vormt een belangrijke schakel in de verlichting van een aanhangwagen. De stekker vormt namelijk de verbinding met de auto die op zijn beurt de stroom levert om de verlichting van de aanhangwagen te laten werken. Een ongeluk zit in een klein hoekje en het kan gebeuren dat de stekker kapot of losgetrokken wordt. Met behulp van de aansluitschema’s op deze pagina kunt u ook makkelijk een nieuwe stekker aansluiten op de kabelboom.

De verschillende types stekker voor de verlichting op aanhangwagens

Om problemen met de stekker op uw aanhangwagen te kunnen verhelpen is wel belangrijk om te weten welk type stekker er op uw aanhangwagen zit. Bij de verlichting van aanhangwagens komen namelijk drie verschillende types stekker voor, te weten de klassieke 7 polige stekker, de 13 polige Jaeger stekker en de 13 polige Multicon WeSt stekker. U vraagt zich nu wellicht af waarom er eigenlijk verschillende types stekker op aanhangwagens worden gebruikt.

Tot 1996 waren alle aanhangers voorzien van 7 polige stekkers. Deze stekker voldeed aan de eisen die aan de verlichting werden gesteld en voorzag in aansluitingen voor de richtingaanwijzers, remlichten, achterlichten, kentekenplaatverlichting en een mistlamp.

7 polige stekker van een aanhangwagen
7 polige stekker

Vanaf 1996 werd een mistachterlicht op nieuwe aanhangwagens verplicht. Hierdoor kon bij caravans de constante stroom niet meer worden aangesloten, aangezien die aansluitpool voor het, vanaf dat moment verplichte, mistachterlicht nodig was.

Om onderweg toch de koelkast en dergelijke te kunnen laten draaien werden er nieuwe stekkers ontwikkeld. In Engeland ging men gewoon een tweede 7 polige stekker gebruiken, terwijl er in de rest van Europa nieuwe 13 polige stekkers werden ontwikkeld. Hier bestaan drie verschillende types van, te weten de Jaeger 13 polige stekker, de Multicon en de Multicon WeSt 13 polige stekker.

13 polige Jaeger stekker van een aanhangwagen
13 polige stekker Jaeger

De Multicon en Multicon WeSt lijken veel op elkaar, maar zijn niet door elkaar te gebruiken. De Multicon 13 polige stekker was oorspronkelijk uitgevoerd met zeven polen met daaromheen zes randcontacten. Deze uitvoering bestaat echter niet meer en tegenwoordig is alleen de Multicon WeSt met zeven grote polen en daar omheen zes kleinere polen (in plaats van randcontacten) nog leverbaar, maar deze wordt nauwelijks op aanhangwagens gebruikt.

13 polige Multicon WeST stekker van een aanhangwagen
13 polige stekker Multicon WeSt

In de beginjaren dat de 13 polige stekker in omloop kwam zat deze eigenlijk alleen op caravans en kwam je ze op gewone aanhangwagens niet tegen.

13 polige stekker standaard op professionele aanhangwagens

In 2010 werd op professionele aanhangwagens ook achteruitrijverlichting verplicht. Aanhangwagens met een eigen kenteken van na deze datum zijn dan ook voorzien van een 13 polige stekker, vrijwel altijd van het type Jaeger.

Vreemd genoeg worden er tegenwoordig nog steeds nieuwe trekhaken gemonteerd met de oude 7 polige aansluiting. Om een aanhangwagen met 13 polige stekker toch op een auto met 7 polige stekkerdoos aan te kunnen sluiten is er een verloopstekker verkrijgbaar. Er bestaat ook een verloopstekker om aanhangwagens met 7 polige stekker aan te kunnen sluiten op auto’s met een 13 polige stekkerdoos.

Kan een 7 polige stekkerdoos naar een 13 polige stekkerdoos omgebouwd worden?

Stel dat u een aanhangwagen heeft die is voorzien van een 13 polige stekker terwijl uw auto is voorzien van een 7 polige stekkerdoos. In dat geval kunt u uiteraard gebruik maken van een verloopstekker van 13 naar 7 polig. U kunt er echter ook voor kiezen om uw 7 polige aansluiting op uw auto om te laten bouwen naar een 13 polige aansluiting. Dit is echter geen eenvoudig doe-het-zelf klusje. Wanneer u weinig ervaring heeft met auto’s en verlichting kunt u hiervoor het beste naar uw garage gaan, zeker bij de moderne auto’s met micro-elektronica en computers. Meestal moet namelijk de volledige bedrading ( de kabelboom) vervangen worden.

Een 7 en een 13 polige stekkerdoos naast elkaar
Stekkerdozen met links 7-polig en rechts 13-polig jaeger

Kies altijd 13 polig bij het laten monteren van een nieuwe trekhaak

Als uw auto nog niet over een trekhaak beschikt, en u wilt er één onder laten bouwen adviseren wij om altijd voor een 13 polige stekkerdoos te kiezen. Bij garagebedrijven die trekhaken onderbouwen heeft men nog wel eens het misverstand dat aanhangwagens standaard over een 7 polige stekker zouden beschikken. Dit is niet correct daar ook aanhangwagens al enige jaren met een 13 polige stekker zijn uitgevoerd. Ook steeds meer ongeremde aanhangwagens worden met een 13 polige stekker uitgerust. Het is daarom raadzaam om altijd voor een 13 polige aansluiting te kiezen bij het laten onderbouwen van een nieuwe trekhaak, en dus niet voor een 7 polige aansluiting zoals sommige bedrijven u zouden kunnen adviseren.

Aansluitschema 7 polige stekker aanhangwagen

In het verleden waren alle aanhangwagens voorzien van dezelfde stekker voor de verlichting, de traditionele 7 polige stekker. Deze werd volgens een vast schema aangesloten en kende de volgende zeven aansluitingen.

Aansluitschema 7 polig universeel

Pool 1 (L) - Richtingaanwijzer links (geel)
Pool 2 (54G) - Mistachterlicht (blauw)
Pool 3 (31) - Massa (wit)
Pool 4 (R) - Richtingaanwijzer rechts (groen)
Pool 5 (58R) - Achterlicht rechts+voorlicht+kentekenplaatverlichting (bruin)
Pool 6 (54) - Remlichten links en rechts (rood)
Pool 7 (58L) - Achterlicht links en voorlicht (zwart)

Soms zitten beide achterlichten op 1 draad. Dan sluit u die aan op pool 7.

Aansluitschema 13 polige stekker Jaeger

In het schema van de 7 polige stekker missen twee belangrijke functies, namelijk de continustroomdraad (voor binnenverlichting e.d.) en het achteruitrijlicht. Dat is de reden waarom er een aantal jaren geleden 13 polige stekkers zijn ontwikkeld. De bekendste hiervan zijn de Jaeger en de Multicon WeSt.

Het aansluitschema van de 13 polige Jaeger stekker is als volgt.

Aansluitschema 13 polig Jaeger

Pool 1 (L) - Richtingaanwijzer links (geel)
Pool 2 - Mistachterlicht (blauw)
Pool 3 (31) - Massa (wit)
Pool 4 (R) - Richtingaanwijzer rechts (groen)
Pool 5 (58R) - Achterlicht rechts+voorlicht+kentekenplaatverlichting (bruin)
Pool 6 (54) - Remlichten links en rechts (rood)
Pool 7 (58L) - Achterlicht links en voorlicht (zwart)
Pool 8 - Achteruitrijlamp (grijs)
Pool 9 (54G) - Constante stroomdraad (oranje)
Pool 10 - Constante stroomdraad geschakeld met contactslot (rood/bruin)
Pool 11 - Massa voor pool 10 (wit/zwart)
Pool 12 - Massa voor herkenning aanhangwagen (vrij)
Pool 13 - Massa voor pool 9 (wit/rood)

Aansluitschema 13 polige stekker Multicon WeSt

Naast de (meest voorkomende) 13 polige Jaeger stekker bestaat er ook de 13 polige Multicon WeSt stekker. Deze Multicon stekker heeft dezelfde polen als de klassieke 7 polige stekker met daaromheen de extra de zes extra polen. Het voordeel hiervan is het feit dat een klassieke zeven polige stekker (zonder de zes extra polen) ook in een Multicon stekkerdoos past. Hiervoor hoeft dus geen gebruik te worden gemaakt van een verloopstekker.

Het schema van de Multicon WeSt stekker is als volgt.

Aansluitschema 13 polig Multico WeST

Pool 1 (L) - Richtingaanwijzer links (geel)
Pool 2 (54G) - Mistachterlicht (blauw)
Pool 3 (31) - Massa (wit)
Pool 4 (R) - Richtingaanwijzer rechts (groen)
Pool 5 (58R) - Achterlicht rechts+voorlicht+kentekenplaatverlichting (bruin)
Pool 6 (54) - Remlichten links en rechts (rood)
Pool 7 (58L) - Achterlicht links en voorlicht (zwart)
Pool 8 - Achteruitrijlamp (grijs)
Pool 9 - Constante stroomdraad (bruin/blauw)
Pool 10 - Constante stroomdraad geschakeld met contactslot (rood/bruin)
Pool 11 - Massa voor pool 10 (wit/rood)
Pool 12 - Massa voor herkenning aanhangwagen (vrij)
Pool 13 - Massa voor pool 9 (zwart/wit)

Copyright © 2017 Aanhangcars B.V., alle rechten voorbehouden.