Neuswielen

Een goed neuswiel is misschien wel het meest ondergewaardeerde onderdeel van een aanhangwagen. Hiermee kan het gebruik van een aanhangwagen namelijk een stuk makkelijker worden gemaakt. Het is echter één van de onderdelen die het, vaak door een verkeerde manier van gebruik, in de praktijk zwaar te verduren heeft. Het neuswiel wil dan ook nog wel eens kapot gaan, maar is gelukkig ook vrij eenvoudig te vervangen.

Tonen als Lijst Foto-tabel

2 producten

Van hoog naar laag sorteren
per pagina

Veel professionele aanhangwagens zijn af fabriek voorzien van een neuswiel. Bij veel lichte , en vooral ongeremde aanhangwagens is het neuswiel optioneel.

Voordelen van een neuswiel

Het neuswiel is een manoeuvreerwiel en is bedoeld om de aanhangwagen al duwend of trekkend te verplaatsen zonder dat u tegelijkertijd de dissel moet optillen. Het grootste voordeel van het neuswiel is dan ook bij de enkelas aanhangwagens te behalen. Tandemas aanhangwagens zijn van zichzelf uit al stabiel en kantelen niet zomaar voorover of achterover.

Een ander gebruik van het neuswiel is om de dissel zonder tillen boven de trekhaak te krijgen. Bij enkelas aanhangwagens met een juiste kogeldruk is dat geen probleem, maar bij beladen tandemassers betekend dit vaak dat er veel extra gewicht op het neuswiel komt. Vooral de standaard neuswielen zijn daar niet op gebouwd. Een standaard neuswiel kan ongeveer 50-60 kg aan belasting aan, en bij een beladen tandemasser kan door het omhoog draaien van het neuswiel de belasting makkelijk boven de 100kg komen. Dit is deels op te lossen door bij een tandemasser een zwaar opklapbaar neuswiel te monteren. Veel professionele aanhangwagens hebben dit ook al af fabriek.

Verkeerd gebruik van een neuswiel

Zoals al aangegeven worden neuswielen vrij vaak verkeerd gebruikt of zelfs misbruikt.

Verkeerd gebruik van het neuswiel bij aan- en afkoppelen

Het meest voorkomende verkeerde gebruik waardoor neuswielen stuk gaan is het “optillen” van de dissel door het neuswiel uit te draaien. Een standaard neuswiel is ontworpen voor maximaal 60 kg belasting, en een zwaar opklapbaar neuswiel kan ongeveer 150 kg belasting aan. Dit is voldoende bij normaal gebruik, wanneer de trekhaak op de juiste hoogte zit en wanneer het aan- of afkoppelen op een vlakke weg gebeurt. Een volgeladen tandemas aanhangwagen kan, wanneer de voorste wielen vrij moeten komen om de dissel op de trekhaak te krijgen, honderden kilo’s aan belasting op het neuswiel en dus ook op de dissel geven. Daar kan niet alleen het neuswiel van stuk gaan, maar ook kan de trekdissel hierdoor vervormen of stuk gaan. Het is dus belangrijk om bij het aan- en afkoppelen goed op te letten en het neuswiel niet te zwaar te belasten.

Verkeerd gebruik van het vastzetten of borgen van het neuswiel bij het rijden

Een ander veel voorkomend probleem bij neuswielen is de bevestiging in de rijstand. Het gebeurt regelmatig dat het neuswiel niet goed opgedraaid wordt of dat de borging van het neuswiel niet goed gebruikt wordt. Hierdoor kan het neuswiel te laag zitten of tijdens het rijden naar beneden zakken en de grond of een verkeersdrempel raken met schade tot gevolg. Let dus bij het wegrijden er altijd op dat het neuswiel hoog genoeg, en goed geborgd is om schade of risico voor medeweggebruikers te voorkomen. Een afgeknapt of losschietend neuswiel is, zeker bij hogere snelheden, een levensgevaarlijk projectiel.

Verkeerd gebruik van het neuswiel bij het verplaatsen met de hand

Het neuswiel is vooral bedoeld als manoeuvreerwiel, en zolang de belasting binnen de norm blijft is dat ook erg handig. Echter vooral bij tandemas aanhangwagens wordt het neuswiel vaak gebruikt om de voorste 2 banden vrij van de grond te krijgen om zo makkelijker te kunnen draaien. Hierbij komt er echter veel te veel gewicht op het wieltje te staan, zeker als de aanhanger ook nog is beladen. en daar is het absoluut niet voor gemaakt. Het is neuswiel is bedoeld als ondersteuning van de trekdissel, en niet om als een soort van krik gebruikt te worden. Verkeerd gebruik resulteert dan ook vaak in extreme slijtage en een kapot neuswiel of zelfs een kapotte dissel.

Montage van een neuswiel op uw aanhangwagen

Het vervangen van een kapot neuswiel, of het monteren van een nieuw wiel, is in de meeste gevallen erg eenvoudig ook prima zelf te doen. Bij de standaard uitvoering dient de bijbehorende klem met twee bouten vast te worden gezet op de dissel van de aanhangwagen. Het wiel wordt daarna in de klem vastgedraaid en door het lossen en vastdraaien van de klem kan het wiel omhoog of omlaag worden bewogen. Het wiel kan daarna verder uitgedraaid worden met behulp van de daarvoor bestemde hendel.

Het zware professionele opklapbare neuswiel is voorzien van een montageplaat met boutgaten. Om dit wiel te kunnen monteren dient de dissel zelf, of de disselkop, van de aanhangwagen ook voorzien te zijn van een montageplaat met boutgaten. Deze uitvoering kan niet omhoog of omlaag getrokken worden, en dient in- of uitgedraaid te worden met behulp van de daarvoor bestemde hendel.

Een nieuw neuswiel kopen bij Aanhangcars?

Wilt u een neuswiel kopen omdat uw aanhangwagen er geen heeft, of kapot is? Bij Aanhangcars kunt u zowel standaard neuswielen, als ook professionele zware neuswielen vinden. Bent u misschien minder handig, of weet u niet precies hoe u het wiel moet monteren? Geen probleem, in onze werkplaats zetten wij het er graag even voor u op.

Copyright © 2024 Aanhangcars B.V., alle rechten voorbehouden.