Wat is de juiste trekhaakhoogte voor een aanhangwagen?

In de praktijk komt het nog wel eens voor dat een aanhangwagen niet mooi horizontaal achter het trekkende voertuig staat. Dit kan natuurlijk het gevolg zijn van een verkeerde belading van de aanhangwagen, maar in de meeste gevallen ligt de oorzaak in een verkeerde trekhaakhoogte van het trekkende voertuig.

Bestelauto met te lage trekhaak en tandemas aanhangwagenBovenstaande foto toont een tandemas aanhangwagen achter een voertuig met een te lage trekhaakhoogte.

Het RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie hanteert voor de juiste trekhaakhoogte voor het rijden met een aanhangwagen twee normen waarbij zij onderscheid maken tussen een leeg en een beladen voertuig. Indien het trekkende voertuig leeg, en dus onbeladen, is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 38 en 45 centimeter vanaf de grond zitten. Indien het voertuig beladen is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 35 en 42 centimeter vanaf de grond zitten.

De trekhaakhoogte van nieuwe aanhangwagens

Bij de ontwikkeling en productie van een aanhangwagen zal de fabrikant ook de gestelde normen voor de trekhaakhoogte hanteren. Aangezien de norm voor de trekhaakhoogte echter ruim zeven centimeter speling hanteert kan het in de praktijk voorkomen dat een aanhangwagen toch niet correct achter het trekkende voertuig hangt. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als de trekhaakhoogte van het voertuig bijvoorbeeld 38 tot 39 centimeter is terwijl de hoogte van de trekkoppeling van de aanhangwagen 44 of 45 centimeter hoog is. Beide hoogtes zitten binnen de norm maar kunnen in combinatie met elkaar toch tot gevolg hebben dat de aanhangwagen schuin achter het trekkende voertuig hangt.

Diverse fabrikanten bieden de aanhangwagens uit hun programma in verschillende laadvloerhoogtes en verschillende bandenmaten aan. Hierdoor kan de hoogte van de trekkoppelingen van de verschillende aanhangwagens onderling ook iets verschillen. Het kan dus zijn dat een bepaalde aanhangwagen niet vlak achter het trekkende voertuig hangt terwijl dezelfde aanhangwagen met een andere laadvloerhoogte en bandenmaat wel correct achter het voertuig hangt.

Wat zijn de gevolgen van een verkeerde trekhaakhoogte?

Als de trekhaakhoogte verkeerd is, kan dit de kogeldruk die de aanhangwagen op het trekkend voertuig uitoefent negatief beïnvloeden. Een correcte kogeldruk is een zeer belangrijke factor die een grote invloed heeft op het weggedrag van een voertuig dat een aanhanger of caravan trekt.

Als de trekhaakhoogte van het trekkende voertuig te hoog of, zoals vaker voorkomt, te laag is, zal de aanhangwagen schuin achter het voertuig hangen. Bij een tandemas aanhanger zal dit tot gevolg hebben dat de voor- of achterwielen iets los komen van de grond. Hierdoor zullen de banden ongelijk belast worden en veel sneller of onregelmatig slijten met niet alleen hogere onderhoudskosten, maar ook een hoger risico op een kapotte band of zelfs klapband.

Een verkeerde trekhaakhoogte heeft eenzelfde negatief effect als een verkeerde belading. Dit kan een probleem veroorzaken aan de assen of aan de trekdissel. Door de verkeerde hoogte wordt de dissel op een verkeerde manier belast. Waarbij een dissel normaal gesproken een neerwaartse belasting van maximaal ca 100 kg mag hebben, kan door de verkeerde hoogte die belasting oplopen tot een paar honderd kilo, en daar is deze niet voor ontworpen. Ditzelfde geld voor de assen bij een tandemasser of drie-asser. Het grootste deel van het gewicht komt op slechts een as waardoor deze buitensporig belast wordt met alle mogelijke nare gevolgen van dien.

Voorbeelden van een aanhangwagen achter een auto met een te lage trekhaak, een te hoge trekhaak en een goede trekhaak

Een verkeerde trekhaakhoogte aanpassen

Als de trekhaakhoogte van uw voertuig niet goed is en u wilt toch met een aanhangwagen gaan rijden zult u de trekhaak van uw voertuig aan moeten laten passen. Ga nooit aanpassingen aan de aanhangwagen maken door er bijvoorbeeld andere banden of wielen onder te zetten, of door aanpassingen aan de trekkoppeling van de aanhangwagen te maken.
Een aanhanger heeft een Europese goedkeuring gekregen waarmee de aanhangwagen toegelaten is tot het Europese wegverkeer. In deze goedkeuring zijn ook alle technische specificaties van de betreffende aanhanger omschreven. Als u eigenhandig wijzigingen aan een aanhangwagen aanbrengt, om op die manier te proberen een verkeerde trekhaakhoogte te corrigeren, voldoet de aanhangwagen niet meer aan de daarvoor afgegeven Europese goedkeuring. Mocht er onverhoopt een ongeval worden veroorzaakt met deze aanhangwagen kan dat verstrekkende gevolgen hebben bij de schadeafwikkeling.

Ons advies voor een goede trekhaakhoogte

Wij adviseren wij u te allen tijde om met uw voertuig bij uw garage of een trekhaakspecialist langs te gaan om de trekhaakhoogte op een veilige en verantwoorde wijze aan te laten passen.

Onze tip! Laat u een nieuwe trekhaak onder uw voertuig monteren? Laat deze dan altijd op de gemiddelde trekhaakhoogte volgens de normen hanteren! Op deze wijze vergroot u de kans dat een aanhangwagen goed achter uw voertuig zal hangen.

Copyright © 2017 Aanhangcars B.V., alle rechten voorbehouden.